Hoe kies je kleuren voor je website
De kleuren van je website zijn enorm belangrijk: ze zorgen voor herkenbaarheid van je merk, ze bepalen het gevoel dat een bezoeker krijgt en ze laten bepaalde elementen eruit springen, zoals bijv. buttons.
Kies een hoofdkleur die weergeeft waar je bedrijf voor staat
Er is inmiddels veel onderzoek gedaan naar de invloed van kleuren op onze psyche én ons koopgedrag. Hieruit is gebleken dat kleuren er toe doen! Ze werken door in ons onderbewustzijn en roepen bepaalde gevoelens op. Belangrijk is dan ook om dit mee te nemen in het bepalen van je huisstijl en de kleuren van je website. Je kunt je doelgroep wel degelijk beinvloeden door het juiste gebruik van kleuren. Wat voor indruk wil je achterlaten? Hoe wil je dat je (potentiële) klant jou ziet?
Naast deze elementaire kleuren bestaan er enorm veel kleurvarianten. Dit heeft ermee te maken dat kleuren eigenlijk lichtstralen zijn die op verschillende golflengtes zitten. Doordat een voorwerp vaak meer dan één golflengte terugkaatst, zien wij ontelbaar veel kleuren. (Bron: leerwiki.nl)
Zorg dat de kleuren in de presentatie van je bedrijf overal gelijk zijn
Met andere woorden: zorg voor een duidelijke huisstijl en laat deze terugkomen in je logo, briefpapier, website en reclame,- en marketing uitingen. Door het consequent doorvoeren van je kleuren, lettertypes etc. bouw je aan een herkenbaar merk.
Kiezen voor de juiste kleuren voor een website
Mijn website is er niet 1 uit duizenden. Over deze kleuren zijn echt nagedacht. Dit zijn kleuren die al een aantal jaren een lijn hebben in mijn leven. En die je ook terug ziet komen in mijn interieur, kledingkeuze, zelfs de kleurkeuze van mijn auto.
Ik weet dat deze kleuren nogal aanwezig zijn in de website. En dat effect wilde ik ook: “opvallen en mijn creatieve achtergrond weergeven zonder schreeuwig over te komen”. Dit laat duidelijk laat zien, wie en wat ik ben.
Mijn ideeen en wensen heb ik weergegeven in een Brand Board. Zo bewaak ik steeds lettertypes, kleurgebruik en grafische elementen.
Ook voor klanten maak ik voordat ik begin aan een opdracht een Brand Board (of brandbook) Hierin beschrijf ik de kernwaarden, merkuitingen en andere guidelines van een merk of een bedrijf. Samen vormen deze een huisstijl. Inhoudelijk bevat dit het gebruik van het logo, lettertypes (typografie) en regels rondom afbeeldingen en kleurgebruik.
Daarna vertaal ik een Brand Board naar een kleurenpalet voor een website of webshop. Dit kan ook een zwart/wit/grijs kleuren palet zijn, met bijvoorbeeld een steunkleur. De kleuren van je website zijn enorm belangrijk: ze zorgen voor herkenbaarheid van een merk of bedrijf, ze bepalen het gevoel dat een bezoeker krijgt en ze laten bepaalde elementen eruit springen, zoals bijv. buttons.
Zodra duidelijk is wie de doelgroep is en het doel van de website maak ik WireFrames. Duur woord voor het schetsen van de website of webshop. Doormiddel van een Page Builder word de website of webshop naar wensen op maat gemaakt.
Ik voeg er nog een beetje MAGIC toe, en VOILA……